onsdag 22. februar 2012

Svalbard

Foto: Kow d.e. 17022012 ©
Klikk på bildene for å se større versjon


Svalbard kan også by på fredelige idyller. Bildet er tatt av Ellinor Rafaelsen.


De mektige fjellmassivene som omgir Longyearbyen får oss uvegerlig til å tenke på hvor små og sårbare menneskene er i dette voldsomme polare riket. Et vakkert bilde som forteller "mer enn 1000 ord". Fotograf: Ellinor Rafaelsen.


Svalbard er ikke bare kulde, is, snø og høye fjell. Og ikke bare Longyearbyen. Therese W. Tandals bilder viser en side av Svalbard som få kjenner til.

Hvis du ikke har vært på Svaldbard, vil du trolig ha glede av å stifte bekjentskap med øygruppa ved å studere bildene som bekler veggene i Avistegnernes Hus akkurat nå.
Og har du vært der, kan du nyte gjenkjennelsens glede.
Og kanskje finne noe som har gått deg hus forbi.

Vært på Svalbard
Selv har jeg vært på Svalbard - dvs. i Longyearbyen og i gruve 3 og gruve 7 - to ganger.
Turene har gitt meg opplevelser for livet - både over og under jordoverflaten.
Svalbard er ingen gold isørken.
Det har jeg konstatert ved selvsyn.
Jeg har sett "vårens" blomster slå ut som et rosa og burgunder teppe over snøfrie flekker mellom fruktbare lavasteiner.
Og jeg har vært helt innerst i Gruve 7 og klappet på veggen foran den gravende maskinen mens den fikk nye tenner for å gnage seg videre gjennom fjellet.
Svalbard er et eventyr.

Fine fotografier
Og mye av eventyrstemningen har forfatteren Ellinor Rafaelsen, hennes sønn Alexander, svigerdatteren Therese W. Tandal og medlem av Svalbard fotoklubb, Elin Amundsen, maktet å formidle med de fotografiene de nå stiller ut i Avistegnernes Hus.
Jeg garanterer at utstillingen er verdt et besøk.
Men det gjelder å kjenne sin besøkelsestid og benytte sjansen mens den er der.
Utstillingen tas ned 11. mars.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tusen takk for din fine beskrivelse. Vi er mange som har besøkt Svalbard og gleder oss over de fotografiske blinkskuddene. Vigdis