søndag 19. juni 2011

Heia, Borgen!

DFI gikk på en smell mot Borgen på Mobakken i Sarpsborg.
Nyopprykkede Borgen, som kjemper for å unngå sisteplassen på tabellen og umiddelbart nedrykk, slo tabellener DFI.
Det må man kunne kalle oddsbombe.

Både DFI og Borgen
For meg var det vanskelig å vite "hvilket bein jeg skulle stå på".
Jeg har bodd i Drøbak i 36 år og er selvfølgelig DFI-patriot.
På den annen side er jeg født på Borgen og evigvarende og uforbeholden Borgen-tilhenger.
Og ikke nok med det.
Faren min, Rolf Marius Winther, var med og stiftet Borgen IL, og var med i klubbens første styre i 1927.
Da var han 19 år gammel.
Broren min, Per, og hans sønn, Svein Cato, har vært formenn i Borgen, og Per er æresmedlem der - pluss at han har spilt en meget lang rekke A-kamper for laget.
Også andre nære familiemedlemmer har kjempet for Borgens ære i brun trøye på Mobakken.
Hvor opprykkskandidat DFI nå altså gikk på en smell.

Ingen tårer
DFI må unnskylde at jeg ikke gråter - selv om jeg beklager tapte poeng, og håper at DFI rykker opp ved sesongens slutt!
Men akkurat mot Borgen synes jeg at tap er på sin plass og til å leve med.
Bidrar seieren over DFI til at Borgen berger plassen i 3. divisjon, tar jeg DFIs poengtap med lett hjerte.
For DFI kommer sterkere tilbake.
Det er jeg ikke i tvil om.
Og: Kanskje trengte laget fra badebyen litt motgang for å holde engasjementet og dampen oppe? Den motgangen fikk det på Mobakken.

Mobakken
Offisielt heter Borgens hjemmearena Borgen-banen.
Men lokalt og historisk heter den Mobakken.
Med all sansynlighet var jordet der banen ligger, opprinnelig "tilleggsjord" for dem som bodde i de røde, lave, enetasjes arbeiderboligene Hafslundsmoen, eller Mobrakkene som de ble kalt.
De to brakkene lå vis a vis banen.
Der flyttet min og min kones felles forfader Andreas Christiansen fra Grasto inn med tre barn i 1848, eller der omkring, etter at han var blitt enkemann.
Ett av barna var min tippoldemor Bolette Andreasdatter Grasto.
Et annet var min kones oldefar, Halvor Andreassen Grasto.
Som man forstår er min tilknytning til Borgen og Mobakken solid og grunnfestet.
Tapet på Mobakken er synd for DFI, selvfølgelig.
Og jeg er DFI-patriot.
Men jeg ber om tilgivelse for at jeg akkurat i dette tilfellet av historiske og nostalgiske grunner holder på motstanderen.
Heia, Borgen!

Ingen kommentarer: